Wednesday 31 October 2012

Teens' Wishlist (Manifesto)/ Lista de dorințe ale adolescenților ( Manifesto)/ Lista želja tinejdžera (Manifest)


English

At the launch event that took place on 30 of October, 2012,  Romanian children participating in the project proposed a wishlist that any teen would have, to show that they know what they want.
If you agree with their list or you have other proposals, leave comments or click above this post,  to any of the following:
"funny", "interesting" or "cool".

Here is the list:(awaiting for a better translation in English...)

- To be healthy
- To always feel safe
- To be treated fairly by people 
- To learn from those who know better
- To learn what I need to know
- To understand why and what I learn for
- To wear the clothes I have -without anybody laughing about  it
- To get  answers to my questions, honestly and accurately
- To have somebody to share my joys and sorrows
- To count on my friends
- To get opportunities to show what I can do and who I am
- To not be ignored or treated with indifference
- To not hear  that sometimes I am too big and other times I am too small to do certain things. I need more than that to be convinced 
- To not be ridiculed for my clumsiness, I don't have to know everything, I am not an adult yet
- To have many interesting leisure activities to choose from and  not to be criticized for wasting my time
- To have the right to express my opinion on issues that concern me, or to have somebody to do it for me,  if my voice is too weak


Română
  • La evenimentul de lansare din 30 octombrie 2012, copiii români participanți în proiect au propus o lista de dorințe pe care le-ar avea orice adolescent, pentru a arăta că ei stiu ce vor.
Dacă sunteți de acord cu lista lor sau aveți și ale propuneri, lăsați comentarii sau dați click deasupra textului la oricare din variantele: 
”funny”, ”interesting” sau ”cool”.

Iată lista:

Să fiu sănătos
Să mă simt întotdeauna în siguranță
Să se poarte oamenii corect cu mine
Să învăț de la cei care știu cel mai bine
Să învăț ceea ce trebuie să știu
- Să înțeleg la ce-mi trebuie ceea ce invăț
Să mă îmbrac cu ce am și să nu râdă nimeni de mine
- Să mi se răspundă sincer și corect la întrebări
- Să am cu cine să-mi împart bucuriile și necazurile
Să mă pot baza pe prietenii mei
- Să mi se dea ocazia să arăt ce pot să fac și cine sunt
Să nu fiu ignorat sau tratat cu indiferență
Să nu mi se spună uneori că sunt prea mare și alteori ca sunt prea mic să fac anumite lucruri, am nevoie de alte motive ca să fiu convins
Să nu fiu ironizat pentru stângăciile mele, nu am cum să le știu pe toate, încă nu sunt adult
Să am de unde să aleg activități interesante pentru timpul meu liber, ca să nu mai fiu criticat că pierd timpul
Să am dreptul să-mi  exprim părerea în problemele care mă privesc- sau să aibă cine o face pentru mine, dacă vocea mea este prea slabă

SRPSKI:

      Na otvaranju projekta, 30. oktobra 2012. godine, deca iz Rumunije, koja učestvuju u projektu predložila su listu želja koje svaki tinejdžer  ima čime su pokazali da oni znaju šta žele.
Ako se slažete sa njihovom listom ili imate druge predloge, ostavite komentar ili kliknite na neku od sledećih oznaka u  ovom postu: "zabavno" (funny), "zanimljivo" (interesting) ili "kul " (cool).



Evo i tinejdžerske liste želja :

- da budem zdrav-a

- da se uvek osećam sigurno

- da od drugih ljudi budem tretiran pošteno ( fer tretman)

- da učim od onih koji znaju bolje

- da saznam sve što treba da znam

- da razumem zašto i šta učim


- da nosim odeću koju imam i želim – a da se niko tome ne smeje

- da dobijem odgovore na pitanja koja postavljam -  iskrene i tačne

- da imam nekoga sa kim ću da delim svoje radosti i tuge

-
da mogu da računam  na svoje prijatelje

- da dobijem priliku da pokažem šta ja mogu da uradim i ko sam ja

- da ne budem ignorisan-a  ili tretiran-a sa ravnodušnošću


- da ne slušam kako sam ponekad previše velik-a,a  drugi puta sam  premali-a da nešto uradim. Da bi me ubedili  da nešto uradim ili ne uradim potrebno mi je dati prave argumente

- da ne budem ismevan zbog moje nespretnosti - ja ne moram znati sve, jer  još nisam odrasla osoba


- da mi se omogući da imam mnoge zanimljive aktivnosti u slobodno vreme, od kojih mogu da biram one koje želim da radim, a ne da me kritikuju kako gubim vreme

- da imam pravo  daizrazim svoje mišljenje o pitanjima koja me se tiču
​​ili da imam nekoga ko će to učiniti za mene, ukoliko je moj glas preslab











1 comment:

  1. Welll... I still wish to read here the comments and opinions of other teens...

    ReplyDelete

Thank you for reading and commenting, we are waiting for you to come back and visit us soon!